North land - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu North land - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

North land

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

15 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Paihia

Vandaag kon ik dan eindelijk op de Stray bus stappen. We zijn naar het noorden gegaan, richting Paihia. Onderweg zijn we gestopt bij een paar van de oudste Kauri trees van Nieuw Zeeland. Dit is een boomsoort die alleen op Nieuw Zeeland voorkomt en heel oud kan worden. De eerste Europeanen op NZ ontdekten snel dat dit hout heel geschikt is om mee te bouwen en hebben dan ook veel van deze bomen gekapt. Er zijn er niet veel meer over en heel weinig oude bomen. Maar in het noorden staan er nog een paar.
In Paihia ben ik met een groep gaan kayakken op de rivier. Bij de monding in zee was het water erg rustig, maar stroomopwaarts is een waterval tussen de heuvels. De eerste Europese boot die de rivier op voer ontdekte een stam Maori. Op dat moment waren er alleen 6 oude vrouwen in het dorp. Maar dat hadden de Europeanen opdat moment niet door. De vrouwen zijn een dans op gaan voeren waar de Europeanen van schrokken. De vrouwen maakten namelijk zo'n lawaai dat het echode tussen de heuvels. De Europeanen dachten dat ze omsingeld waren en zijn op de vlucht geslagen.
De volgende dag hebben we een dagtour naar het uiterste noorden gedaan. Onderweg hebben we een stuk op het strand gereden met de bus. Net als op Fraser Island is 90 mile beach een snelweg. Maar dit strand is minder hobbelig dan Fraser Island, dus eigenlijk wel relaxed. Aan het eind van het strand zijn we gaan sandboarden. Dit keer hadden we bredere boards en zijn we op ons buik naar beneden gegleden! Iets enger, maar wel leuker!
Het uiterste noorden van Nieuw Zeeland is Cape Reinga. Vlak achter de vuurtoren kun je zien dat hier de Tasman Sea en de Stille Oceaan bij elkaar komen. Het water heeft aan de ene kant een andere kleur dan aan de andere. Soms ontstaan daar ook draaikolken, maar ik heb geen grote gezien. Het water was rustig en het weer was zonnig en warm.
Op de terugweg hebben we een klein mooi strandje gevonden waar we zijn gaan lunchen. Verderop is een moeras waar oude Kauri bomen lang geleden onder water zijn geraakt en op deze manier goed bewaard zijn gebleven. Deze bomen zijn nu veel geld waard en de grootste boom is te bewonderen in een museum.