Mourea & Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu Mourea & Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

Mourea & Rotorua

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

21 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Een actieve week was begonnen! De dag na mijn surf les zijn we de grotten van Waitomo in gegaan! We kregen een wetsuit aan, laarzen en een helm met lamp. Via een ladder gingen we de grotten in en moesten meteen door water waden. Ik had meteen al water in m'n laarzen. We gingen door nauwe gaten en over scherpe rotsen. Op sommige plekken was het water te diep om te lopen en moesten we zwemmen. Het water was koud, maar de wetsuit hield ons warm. Zolang daar geen water in loopt. Heel spannend, maar dat maakte het leuk. Toen deden we het licht uit en zagen we boven ons miljoenen gloeiwormen! Zo mooi!! Onze gids vertelde dat het eigenlijk larven zijn. En het is hun poep die licht geeft, niet hun lichaam zelf. En ze eten elkaar. Dus onze gids trok de volgende conclusie: "They are cannabalistic maggets with shiny shit!" Verderop in de grot kregen we elk een binnenband. We zijn achteruit van een rots gesprongen om in de band terecht te komen. Zo zijn we heel relaxed verder gedreven. Het licht ging weer uit en zagen we weer miljoenen gloeiwormen waar we onderdoor dreven.
In Mourea zijn we op bezoek geweest bij een Maori stam. We hebben een officiële welkomstceremonie bijgewoond en kregen een maaltijd. De Maori begroeten elkaar door de hand te schudden en de neuzen twee keer tegen elkaar te drukken. Het was wel grappig om dat bij iedereen te doen (ongeveer 40 man, plus de Maori zelf). Na het eten hebben de Maori meer van hun cultuur laten zien. De dans die de vrouwen doen, met de poi en de dans die de mannen doen: de haka. Deze dans doet het Nationale rugby team ook bij de kampioenschappen. Deze dans werd altijd voor een gevecht gehouden, om te tegenstander te imponeren. Daarna hebben ze ons de dansen geleerd. De vrouwen kregen een poi, dat is een bal aan het eind van een touw waarmee ze zwaaien. Dat bleek toch lastiger dan verwacht. De poi moesten we na afloop terug geven, dus ik heb niet meer kunnen oefenen. We hebben met z'n allen in het ontmoetingshuis geslapen, die versiert is met bewerkt hout. De volgende ochtend kregen we wentelteefjes als ontbijt! Dat was lang geleden! We zijn verder gereden in de richting van Rotorua. Hier heb ik geraft! In een grote rubber boot een snel stromende rivier af. We zijn zelfs een 7 meter hoge waterval af gegaan! Zo gaaf! Awesome!! (Nieuw Zeelanders vinden alles awesome!).
In Rotorua heb ik ook Hells Gate bezocht. Rotorua stinkt naar rotte eieren. Dat komt doordat hier veel zwavel uit de grond omhoog komt. Hells Gate is een gebiedje net buiten Rotorua waar veel gloeiend hete modder met zwavel naar boven komt. Men zegt dat het gezond is om hier een modderbad te nemen. Ik heb wat modder op mijn benen gesmeerd en mijn huid voelde inderdaad veel zachter. Het landschap ziet er wat bizar uit met al die borrelen modderpoelen. Er zijn hier dan ook opnames gemaakt voor de Lord of the Rings films.
Mijn hostel ligt vlak bij een park. Op het eerste gezicht een normaal park, maar de bomen staan in groepjes met hekken eromheen. Als je dichterbij komt zie je dat de bomen om vijvers heen staan. Sommige van deze vijvers borrelen en ruik je de zwavel. De hekken zijn er dus om te voorkomen dat mensen in het hete water vallen. Andere vijvers zijn wat koeler (vermoed ik, want er zwommen eenden in). Bizar om daar rond te lopen, het is 'gewoon' een stadspark.
Op donderdagavond is er in Rotorua altijd de Night Market. Een van de straten is afgezet en staat vol met kraampjes waar eten en drinken verkocht wordt. Een mooie gelegenheid om wat gerechten uit te proberen. Scheelt weer koken.
De volgende dag ben ik naar het bos gegaan voor een canopy tour! Ze hebben kabels tussen de bomen gespannen. Je hangt in een harnas aan de kabels en zoeft zo naar de volgende boom! Dat had ik wel de hele dag willen doen!