Christchurch en terugreis - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu Christchurch en terugreis - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

Christchurch en terugreis

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

22 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Christchurch is een stad vol met werkzaamheden. Ik was er op de dag dat de dodelijke aardbeving 5 jaar geleden was. De rommel is opgeruimd. Maar ongeveer een derde van de gebouwen staat er nog, een derde is zwaar beschadigd en staat in de steigers en de rest is afgebroken, waardoor er allerlei open plekken zijn tussen de andere gebouwen. Maar op de open plekken zijn kleine, tijdelijke projectjes gaande om de leegte op te vullen. Projecten als kunstobjecten, herdenkingen en plekken waar je ideeën aan kunt dragen waarmee de lege plek weer gevuld kan worden. Ik ben ook een kijkje gaan nemen in het museum over de aarbeving. Daar laten ze zien hoe en wat er precies gebeurd is, persoonlijke verhalen van overlevenden en hoe mensen er nu mee omgaan. Ik heb een tour gedaan door de stad in een oude tram. Die ging onder andere langs de kathedraal die er nog maar voor de helft is en het nieuwe winkelcentrum dat opgebouwd is uit zeecontainers. Het is een aparte ervaring.
Na een paar dagen Christchurch ben ik terug gegaan naar Queenstown. Ik ben uit eten geweest met een reisgenoot en heb me geestelijk voorbereid op het afscheid van Nieuw Zeeland. Want morgen vlieg ik alweer terug naar Australië!
Terug in Sydney heb ik geslapen in een hostel naast het treinstation. Daar hebben ze oude treinstellen omgetoverd tot slaapvertrekken. Als ik uit het raam keek, keek ik op het 1e perron van het station. De volgende dag ben ik nog even door Sydney gelopen en in de middag weer terug naar het vliegveld, op naar Singapore!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 15 Nov. 2015
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 9331

Voorgaande reizen:

05 November 2015 - 29 Februari 2016

Australië

Landen bezocht: