Kapiti Island - Reisverslag uit Kapiti Island, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu Kapiti Island - Reisverslag uit Kapiti Island, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

Kapiti Island

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

31 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Kapiti Island

Ik ben uit de bus gestapt en heb een bootje naar Kapiti Island genomen. Op dit eiland zijn alle geïntroduceerde dieren weggehaald of uitgeroeid. Dat zijn bijvoorbeeld possums, ratten, hermelijnen, honden, katten. En verdwenen inheemse dieren zijn terug gebracht. Dat zijn alleen vogels. En je kunt merken dat ze zich veiliger voelen. Ze scharrelen meer op de grond en de jongen hebben een grotere kans om volwassen te worden. In mijn eerste uur op het eiland heb ik dan al 11 verschillende soorten vogels gezien! Daarvan was de kaka een van de eersten! En daarvoor hoefde ik niet eens ver te lopen. De kaka's zijn erg slim en komen bij je kijken als je iets te eten hebt. Ze komen ook zo de keuken in als je even niet oplet.
Na het avondeten zijn we in een groepje in het donker naar buiten gegaan om de small spotted kiwi te spotten. Het zijn nachtdieren, maar heel moeilijk te vinden, ondanks dat ze veel geluid maken. Deze kiwi soort was uitgestorven op dit eiland, maar zijn terug gebracht. Ongeveer twee derde van de populatie woont op Kapiti Island. Dus ik ben erg enthousiast dat we er toch 1 hebben gezien!!
De volgende dag hebben we een wandeling met een gids gemaakt over de noordkant van het eiland, over de heuvels. We hebben ook hier veel vogels gezien en onderweg een mooi uitzicht gehad over het eiland en het vasteland. Dat is maar 5km van het eiland. In de middag ben ik naar de kust gegaan en heb een kolonie mantelmeeuwen en lepelaars gezien. Ze waren niet meer aan het broeden. De jongen zijn al groot genoeg om te leren voedsel te zoeken en beter te oefenen met vliegen.
In de avond hebben we nog een wandeling over het terrein gemaakt, op zoek naar kiwi's. Dit keer hebben we er 3 gezien! Awesome!!! Al was de kans groot dat de 1e en 3e dezelfde kiwi was. We zagen hem op de terugweg op dezelfde plek. De 2e was wel een ander. Deze zat in een ander territorium en was ook wat groter. Het was zo gaaf om deze wandelingen te doen, ik kan dit wel elke avond doen!