Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

Auckland

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

09 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Ik ben in Nieuw Zeeland!!!!!
Vanaf Adelaide ben ik door gevlogen naar Auckland in Nieuw Zeeland. Weer een heel gedoe, je mag geen etenswaren en ander plant- en diermateriaal meenemen. Ze zijn bang voor eventuele besmettingen.
Het regende toen ik aankwam, maar het was maar miezer. De volgende dag scheen de zon. Ik heb de Sky Tower 'beklommen', het hoogste gebouw op het zuidelijk halfrond. Auckland ligt op ongeveer 50 vulkanen (heel slim van die kiwi's!), waarvan er een aantal goed zichtbaar zijn vanaf de toren. En de nabij gelegen eilanden en baaien waren goed te zien. Ik ben ook naar het Auckland Museum gegaan. Dit museum vertelt over de geschiedenis van Nieuw Zeeland: het ontstaan, de vulkanen, de natuur en de dieren, de Maori en de 1e en 2e wereldoorlogen waarin NZ ook gevochten heeft. Het museum heeft ook een simulator van een vulkaanuitbarsting in een nagebouwde huiskamer. Uit het raam (een scherm) kun je een van de baaien zien waarin spontaan een vulkaan ontstaat vanuit een uitbarsting en alles verzwelgt in een wolk van hete rook en as.
Het museum geeft ook een goede indruk van wat ik voor diersoorten kan verwachten in Nieuw Zeeland. Van oorsprong heeft NZ geen zoogdieren, alleen vogels en wat reptielen die waarschijnlijk geëvolueerd zijn uit de dinosauriërs. Helaas hebben de Maori en de Britten een aantal zoogdiersoorten losgelaten op de eilanden, die nu alle NZ vogels aan het opeten zijn. Dus ook in Nieuw Zeeland wordt nu veel gedaan aan bescherming van de soorten en het uitroeien van de zoogdieren waar mogelijk.
De volgende dag ben ik naar Mount Eden gegaan. Dit is een van de vulkanen in Auckland. De krater is ook duidelijk zichtbaar. Maar het is vol gegroeid met gras. En ik heb Auckland Zoo bezocht. Deze dierentuin heeft veel Nieuw Zeelandse vogelsoorten,  maar ook exotische dieren. Dit heeft me geholpen om de vogels in het wild beter te herkennen. Levend zien ze er toch heel anders uit dan opgezet in het museum. En hun gedrag is ook beter te herkennen.
Voor mijn reis door Nieuw Zeeland heb ik een bus geboekt (Stray travel) die niet alleen mensen vervoert van a naar b, maar onderweg ook iets vertelt over de omgeving. Je kunt bij de chauffeur zelfs activiteiten en accomodatie boeken op je volgende bestemming. Onderweg stoppen we ook om uitzichten te bekijken of winkeltjes met lokale producten te bezoeken. Maar ze gaan ook naar een aantal afgelegen gebieden waar niet veel toeristen zijn. Ook hebben ze avonden waar je kennis kunt maken met de Maori en hun cultuur. Helaas was de bus op het eerste stuk vol, maar ik kon op de wachtlijst gezet worden. Er is vaak wel iemand die op het laatste moment besluit om een nacht langer te blijven, dus ik had een goede kans dat ik wel mee kon. Dus ik ben die ochtend klaar gaan staan bij het ophaalpunt. Maar helaas kon ik niet mee. Ik kon op de wachtlijst voor de volgende dag, maar 2 dagen later was er wel een plek vrij. Dus dat heb ik maar gedaan.
Dus ik had 2 dagen extra in Auckland. Ik ben naar Waiheke Island gegaan met de ferry. Daar heb ik een wandeling gemaakt door het bos in de hoop dat ik een kaka zou tegenkomen. Dit is een papegaai die erg op de kea lijkt. De kea komt alleen voor op het zuidelijk eiland en de kaka op beide eilanden. De kaka is dan ook niet zo zeldzaam als de kea. Helaas heb ik er geen gezien. Ze zijn dan ook erg goed gecamoufleerd als ze stil zijn. Net toen ik het bos uit kwam begon het te regenen. Ik heb toen de bus naar het toeristische centrum van het eiland genomen om te zien wat ik nog kon doen in de regen. Maar dat was niet veel. Ik heb geluncht en ben daarna op de ferry terug naar Auckland gestapt. De volgende dag was het wat beter en ben ik naar One Tree Hill gegaan. U2 heeft daar nog een nummer over geschreven. Helaas staat er nu geen boom meer op de heuvel, maar wel een herdenkingsbeeld over de geschiedenis van deze heuvel: onenigheid tussen de Britten en de Maori in Auckland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 15 Nov. 2015
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 9432

Voorgaande reizen:

05 November 2015 - 29 Februari 2016

Australië

Landen bezocht: