Franz Josef & Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu Franz Josef & Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

Franz Josef & Wanaka

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

08 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Wanaka

In het Franz Josef NP liggen gletsjers! We zijn hier middenin de Southern Alps en de bergen zijn erg indrukwekkend. Ik heb een wandeling gemaakt naar een van de gletsjers. De Franz Josef Glacier. Maar van waar wij stonden konden we ook andere kleine gletsjers zien hangen tegen de bergwanden. We konden tot op ongeveer 600m bij de gletsjer komen. Je kunt er niet meer naar toe lopen, omdat het te gevaarlijk is geworden.  Er breken stukken ijs met rotsen af die met een noodgang door de rivier naar beneden komen. De rivier heeft een melkachtige witte kleur. Dit komt door de rotsen die tot poeder vermalen zijn door het schuiven van de gletsjer. Er zitten stukken rots in het ijs die langs elkaar heen schuiven en vermalen.
In de middag ben ik even naar het West Coast Wildlife Centre geweest. In het West Coast Wildlife Centre zijn Rowi kiwi's te zien. De zeldzaamste van alle 5 soorten. Deze soort komt voor in het gebied vlakbij de Franz Josef en Fox Glacier. Daar zitten ongeveer 50 broedparen. Een aantal hebben een zender om de poot die ook hun hartslag kan meten. Zo kunnen ze niet alleen horen waar de kiwi's zijn, maar ook of ze op een ei aan het broeden zijn. Het ei halen ze na een aantal weken weg om het in het centrum uit te broeden. Als het kuiken uit het ei is gekomen blijft het nog een paar weken om te zien of het voor zichzelf kan zorgen. Dan gaan de kuikens naar een eiland zonder zoogdieren zodat het veilig kan opgroeien. De kuikens worden namelijk niet gevoerd door de ouders. Na een jaar gaan ze terug naar Franz Josef om echt vrijgelaten te worden. Vorig jaar hebben ze dat met 80 kuikens gedaan.
In de avond ben ik nog even naar de hot pools gegaan. Zwembaden in verschillende temperaturen, erg rustgevend. Ik stapte per ongeluk in het warmste bad. Daar werd mij verteld dat ik in de koudste had moeten beginnen. Dus ik ben maar blijven zitten, ik had geen zin om nog in kouder water te stappen, hihihi. We hebben onze backpackers lijven even lekker laten weken.
Op de weg naar Wanaka zijn we even gestopt bij Lake Matheson. Hier is het water spiegelglad en kun je mooie foto's maken van de bergen en hun reflectie. We hebben nog vaker een stop gemaakt bij mooie uitzichten. Onder andere bij de Blue Pools. Delen van de rivier zijn kalm en zijn ook erg blauw. Ze zijn hier heel makkelijk in het geven van namen; niet te ingewikkeld! Een paar mensen in de groep zijn van de brug in het ijskoude water gesprongen. Ik heb wat foto's gemaakt en ben beneden gaan staan aan de waterkant. Heb even de temperatuur gevoeld en had geen spijt van mijn beslissing om niet te gaan zwemmen.
In Wanaka is erg veel te doen. Ik had gekozen voor een vliegles! Woohoo! Ik ben met een jongen in de groep in een vloegtuigje gestapt dat maar 4 stoelen had. De piloot die met ons mee ging heeft alles uitgelegd en wij mochten zelf naar de baan rijden, opstijgen, vliegen, sturen, landen en weer terug taxiën. Na afloop hebben we een certificaat gekregen waarop staat dat we 0,4 uur hebben gevlogen. Dit telt mee als je piloot wilt worden, want dan moet je een bepaald aantal vlieguren maken. Terug in Nederland zal ik eens kijken wat ik hier nog mee kan doen!
In de avond hebben we nog een relaxte boottocht gemaakt over Lake Wanaka bij zonsondergang.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 15 Nov. 2015
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 9369

Voorgaande reizen:

05 November 2015 - 29 Februari 2016

Australië

Landen bezocht: